Fra starten

I 1935 kjøpte Odd Eide trebåten Knappen, en beskjeden 27-fots båt brukt til fiske og transport av leger og jordmødre. Dette markerte starten på vår maritime reise.

Da Knappen ble solgt under krigen i 1942, skaffet Odd en annen trebåt, Evy, av samme type og til samme formål. Krigsårene satte likevel sitt preg på driften.

Etter krigen, på slutten av 1940-tallet, bestemte Odd seg for å satse større. Han kjøpte Bruland, en 60-fots båt som ble Eides Rederis første dedikerte lasteskip. Den ble brukt til å frakte byggematerialer og markerte starten på en ny æra for selskapet.

På 1950-tallet ble Bruland II en del av flåten – opprinnelig bygget som et arktisk fartøy, men senere i trafikk på Harstad–Tromsø-ruten, hovedsakelig for transport av jern og stål.

Mot slutten av 1950-tallet utvidet Odd flåten ytterligere med Nevada, en 56-fots trebåt oppkalt etter den amerikanske delstaten. Den ble brukt til å frakte tømmer og fisk, særlig i Lofoten og Finnmark.

I 1965 ble Nevada solgt, og Odd kjøpte Brødrenes Prøve, et lasteskip bygget i 1918. Rundt samme tid etablerte han også selskapet Odd Eide & Sønner, som senere utviklet seg til Eides Rederi – i dag kjent som Rignator AS.

Et viktig vendepunkt kom i 1971, da Odd kjøpte selskapets første stålfartøy, Tungholm. Med en kapasitet på 110 tonn ble den brukt til transport av materialer og markerte starten på et generasjonsskifte, da Odds sønner, Bernt og Yngve, begynte å ta lederroller.

I 1974 ble Tungholm erstattet av Stenbrodd, som snart ble fulgt av Eide Junior. For første gang drev selskapet to fartøy samtidig.

Da Stenbrodd ble solgt i 1976, kom Rignator året etter, i 1977. Med en kapasitet på 330 tonn fraktet den hovedsakelig sand, grus og diverse last. Senere sluttet Yngve seg til med sitt fartøy Caila, og flåten besto da av tre skip: Rignator, Caila og Eide Junior.

Gjennom 1980-tallet ble Eide Junior ombygget til et oppdrettsfartøy, og Steinar forlot selskapet med det. Odd trakk seg tilbake, og Bernt og Yngve tok over ledelsen av virksomheten.

På slutten av 1980-tallet og tidlig på 1990-tallet ble både Caila og den første Rignator solgt, og plass ble gjort for Rignator II – et større, moderne lasteskip på 1 000 tonn utstyrt med gravemaskin. Skipet fraktet hovedsakelig sand og grus, men tok også med diverse last over Nordsjøen til England, Tyskland og Nederland.

Tidlig på 1990-tallet skaffet Yngve seg en ny Eide Junior, mens Bernt fortsatte driften av Rignator. Etter en periode med felles eierskap gikk brødrene hver til sitt, og drev sine egne fartøy.

I 1995 endret selskapet navn fra Odd Eide & Sønner til Eides Rederi AS. I 2005 ble Rignator II erstattet av en ny Rignator på 1 700 tonn, kjøpt fra Danmark, og som fortsatte med samme type drift. I 2004 ble også Bernts sønn, Vegard, aktivt involvert i den daglige ledelsen.

I 2016 ble fartøyet igjen erstattet med dagens Rignator, et lasteskip på 2 700 tonn. Vegard tok over den daglige driften, mens Bernt gradvis trakk seg tilbake.

Endelig, i 2022, ble flåten utvidet med Riger, et fartøy på 4 500 tonn som hovedsakelig frakter diverse last. Samtidig spilte Rignator en sentral rolle i byggingen av Hålogalandshøgveien.